fredag 23. september 2016

10.09 -23.09 ,2016,  Porto Santo, Madeira

Vi har hatt noen flott dager på Porto Santo, første dag for anker,  så in i marinaen.
det er en fin spasertur in til byen, og 5 euro i taxsi hjem igjen.
Birgit og Camilla tok hele turen langs stranda og tilbake  den er 9 km en vei.  De fikk en velfortjent øl når de kom tilbake.
Vi fikk rundtur på øya sett mye, og Columbus festivalen som gikk fra 15-18 sept.  Her kom skuespillere fra Funchal og gikk opptog, spillte rundt omkring, det var fest over alt,  alle så ut til å være i veldig godt humør.

Så tok vi turen over til Madeira og la oss i Bay Barabra (eller noe slikt)  Da vi kom in der for å ankre kom en liten armada med fiskebåter og småbåter mot oss,  de var smikkfulle med folk,  det var en festival der de hedret en eller annen "Maria"  sikkert en helgen.  vi holdt på og få en stor fiskebåt rett i bauen  da de bare la seg til og drive,  han var ikke mer en 2 meter fra oss  da han endelig ga gass og kom seg bort,
Netse dag dukket de opp igjen,  så både lørdag og søndag var det fullt trøkk.  men det var 3 Politibåter og passet på dem på søndagen  så de holdt god avtstand.

Madeira er ei kjempe flott øy,  utrolig natur,  veier, bakker opp og bakker ned.  her kan veien ha en stigning på 20%,  å det er bratt. noen plasser må jeg ned i førstegir for å komme opp med Poloen  som vi leier.

Vi har vært på tur langs "Laverdaene"  her i vest, og skal ha oss en i øst også.  men Birgit har gnagsør på helen  :)
Vi har utforska Funchal, sett på GC32 exstrem regatta,  (men det var ikke vind, så de foila ikke )
biltur over hele øye,  Kom igjennom områder hvor det var stor brann for nesten en mnd siden,  og det lukta svidd der ennå.

Seilmakeren har sydd storseilet, og overhalt Zipp-pack posen vår,  den kommer han med i morgen tidligt.
Da skal vi også bytte leiebil,  den vi har nå kommer det mye (riste/løse dlere -lyder fra i bremsene fremme)  og det liker jeg ikke,  her må bilene være i tipp topp stand, Bremeser er viktige på denne
 øya.
Så i morgen Lørdag 24  drar vi in til Funchal og reiser opp på toppen Monte  der renner vi nedover gatene i disse sledene , så skal jenten besøke noen butikker,  Katha og skipperen he geb  på torsdag,  så der må handles.

Mandag dra vi over til La graciösa, der har vi søkt om å få komme i marina og ligge til anker,  hos myndigheten på Lanzerote,  Øya en naturreservat.

UTSIKTS PUNKT PORTO SANTO

Turbussen på Porto Santo,  og når disse kjører nedover bakker på smale veier,  blir eg nesten religiøs  :)  virker bremsene denne gangen au ?  (tenker eg)

Porto Santo

Det blir tatt mange bilder  :)

Nok et fra utsiktpunktet, Madeira ligger der bak i skyene.

Her ser vi ned i marinaen i Porto Santo.  ikke plass til mange båter.

Hele marina område, man kan ankre inne i bukta også.
 den 9 km lange sandstranda fra den ene enden av øya og nesten til den andre.

Det går flotte turstier fobi Abra bukta på Madeira,  og det er folk der fra sola står opp til den går ned.
Flotte løyper.

Bilden under er fra Abra bukta,  der man ser flott formasjoner,

Utrilog flott formasjoner i fjellsidene,  her ser man hvor lavaen en gang strømmet opp igjennom overflaten

her er fiksebåten overfylt med folk,  det var 15 stk av disse.  og full fest ombord.
  Det bades,  under at ingen gikk i propellen.

HER ER BILDENE FRA LAVERDA TUREN PÅ TISDAG 21 SEPT

IKKE MYE KANT Å GÅ PÅ,   DET GÅR RETT NED NOEN HUNDRE METER PÅ UTSIDEN,

Totalt var det 3 stk tunneler,  på den øvre ruta,  på 6.5km en vei.

Denne turen ble på 17km,  og slikt er jeg ikke vant med  :)  så vi er litt slitne her,  nesten tilbake i bilen.